top of page

שערים בזמן

עשרת ימי תשובה

עשרת ימי תשובה – או איך לשנות את ה"סרט" שלי

10 ימים ראשונים של חודש תשרי בין ראש השנה ליום כיפור אלו ימים חשובים המוקדשים ביהדות לעשיית תשובה - מהי אותה תשובה?

הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ מספר לנו על התשובה ...

התשובה היא אחד מיסודות הקיום של העולם וישנה אף סברה שהתשובה נבראה קודם שנברא העולם.

כמעין נקודה הנטועה מחוץ לעולם שבאמצעותה יכול האדם להיחלץ מחוקיות העולם אל ביטוי גבוה ביותר של חופש אנושי.. של בחירה, אני יוצא מה "סרט" שנקרא חיי ושב לדייק את המסלול הנכון עבורי.

התשובה אינה מתייחסת בהכרח למשמעות צרה של חטא או תיקון עבירה ורומזת לנו שעוד לפני שנוצר האדם ניתנה לו אפשרות לבחור בחירה חופשית,

האדם יכול לבחור לנתק עצמו, מאותה מערכת מוגדרת של טבע וחוקים, של סיבה ותוצאה , של ממד הזמן כפי שהוא נתפס בעולמנו , עבר הווה עתיד

ובאם בחרתי לנתק עצמי מאותה שיגרה שמניעה את חיי בשלב הזה עליי "לשוב" אל העצמי הפנימי אל האמת הפנימית שבתוכי.

לבחור ללכת בדרך פנימה אל עצמי,

במיוחד בעשרת ימי תשובה לנסות להתקרב אל עצמי , לגעת במעט במקומות בתוכי שיקרבו אותי לאותו חלק קדום שקיים בי , רצון הנשמה / הניצוץ האלוהי שבתוכי

חיבור זה מאפשר לי בחירה מחודשת בנתיב חיי , כלומר 'התשובה' היא טכניקה שמאפשרת לנו חיבור מחודש לבחירה חופשית אמיתית - לצאת מהסרט שנקרא החיים שלי אל עבר מסלול מדויק יותר.

בדיוק במועד זה לפני אלפי שנים משה רבנו שוהה בפעם השנייה בהר האלוהים מנסה לבקש סליחתו של האל על מעשה העם (אחרי חטא עגל הזהב) והעם למטה מבולבל מבוהל מחכה להופעת מנהיגו ולתשובה הגואלת.

 

בחג הסוכות ניתנת לנו ההזדמנות לצאת מהמקום המוכר והיציב (בית),

אל סוכה שיש בה מן הארעיות והזמניות,

מכאן אנו למדים על הצורך בלוותר על שליטה, לוותר על נוחות, לוותר על המוכר והידוע ולאפשר ללב להנחות אותנו למרחבים חדשים ולא להתנהל ממקום של אגו.

לפי תורת הקבלה 4 המינים הנוהגים בחג זה משולים לטיפוסים או מצבים בחייו של האדם:

● ערבה - אין בה טעם ואין בה ריח מקביל לאדם שחשיבות הרוחניות אינה מובחנת לא בשכל ולא ברגש.

● הדס - אין בו טעם ויש בו ריח מקביל לאדם העושה דרך רוחנית מתוך שכל בלבד ללא חיבור לרגש.

● לולב - יש בו טעם ואין בו ריח מקביל לאדם החווה דרך רוחנית באמצעות הרגש ללא שכל כלל.

● אתרוג - יש בו טעם ויש בו ריח מקביל לאדם הבוחר לעשות דרך רוחנית באמצעות שכל ורגש מתוך כוונה לאיזון.

ראש השנה 

א' בחודש תשרי = תשרי י' - מתנה מאנרגיה אלוהית.

חודש תשרי כמו מתנה שניתנה לנו מהאנרגיה האלוהית חודש שכולו אור מקיף וניצוצות שאנו מזומנים לקבל לתוכנו ניצוצות אור שישפיעו עלינו מטובם לכל השנה ומתחילים ביום ראש א' תשרי יום בריאת האדם.

אלא ש...בעולמנו הדואלי  דווקא כשיש ריבוי אור מגיע כוח נגדי שמטרתו לקלקל לנו, להסיט אותנו מדרך הישר.

מה עלינו לעשות על מנת להגביר את האור ולצמצם את החושך?

על מנת לקבל את האור עלינו -

  • להגביר שמחה.

  • להתחבר עוד ועוד באהבה אל עצמנו ולסובבים אותנו, משפחה, חברים, מכרים ובכללי לראות את האחר.

  • ראיית האחר גם זה שמצוי במצוקה ולתת – צדקה, אהבה.

  • התרת נדרים – להתיר אנרגיות מעכבות.

  • איחולי שנה טובה שמאפשרים לנו "לדבר" טוב, לבטא טוב ולהנכיח טוב.

  • להגביר הודיה, תפילה אישית ככוח מחבר ביני לבין אנרגיית אור אינסוף.

 

בברכת שנה טובה וחודש מלא אור לכולם

אנרגיה יהודית – אסתר וגולן

 זאת חנוכה

היום ה 8 של חנוכה – נר שמיני מתחיל אחרי השקיעה ועד השקיעה של היום שלמחרת.

על פי תורת החסידות, יום זה הוא לא רק היום האחרון של החג; הוא גם מסמל את רגעי השיא של החג,

הרגעים בהם האנרגיה הרוחנית שניתנת לנו בחנוכה היא בשיא עוצמתה.

 7 הוא המספר המסמל את הטבע, את המחזוריות הקבועה - לכן יש שבעה ימים בשבוע;

היום ה 8 והאחרון מסמל את מה שלמעלה מן הטבע, דרגה הרבה יותר מרוממת מזו שהתגלתה בימים שלפניה.

ואכן מדובר ביום מיוחד, בספרי המקובלים חנוכה משול לחצות הלילה. הזמן שבו באמת הכל חשוך לגמרי, אבל הרגע שבו עברנו את שיא הלילה, ומתחילה הספירה לאחור לקראת ההארה.

ואכן חנוכה תמיד חל בלילות הארוכים ביותר בשנה מבקשים לעורר בנו את ניצוץ האור החבוי שקיים אצל כולנו,

נותנים לניצוץ הזה להאיר לנו את החשכה והאפלה בתוכנו כל יום עוד אור ועוד אור

והיום השמיני אחרי שהחנוכייה כבר התמלאה לה - היום שהוא מעל הטבע זה היום שבו נפתחים בשמים / במרחבי האנרגיה האינסופיים כל מיני שערים, שבדרך כלל הם חסומים. צריך לנצל את היום הזה ולהתחבר לאור ולטוב שקיים בנו באהבה ושמחה ובקשה/ תפילה, חשוב להתחבר לאנשים האהובים עלינו ולבקש ברכה ואור על כולם.. במיוחד בשעת הדלקת הנרות

 

טו בשבט

"כי האדם עץ השדה"

מועד זה של טו בשבט בראי הקבלה ממשיל את האדם לעץ השדה -

וכמו העץ עליו לגדול ולהתפתח כל הזמן.

וכמו העץ על האדם להשפיע מטובו על הזולת / 'פירות רוחניים' שאינם בני חלוף.

בהקשר זה נזכרנו במשל שסיפר בעל הסולם:

משל הצנון -

'תולעת שנולדה בתוך צנון בתפיסתה העולם חשוך קטן ומר.

ברגע שהתולעת יוצאת מקליפת הצנון ומביטה לבחוץ רואה היא לפתע עולם גדול ויפה להפליא.

משכך חשיבתה משתנה באומרה :

ואני חשבתי שכל העולם הוא כמידת הצנון.'

האדם שאינו מכיר עדיין את העולם "מחוץ לצנון"/ "הפרי הנעלה", נדמה לו שכל קיומו מוגבל למימוש מטרות זמניות .

ברגע שיפגוש באותו חלק נעלה /באותו פרי המצופה לו אזיי יבחר "להוציא" את ראשו מתוך הצנון בחיפוש ובאומץ ולפגוש עולם רוחני מואר ואינסופי המצוי בהישג ידו.

מועד זה של טו בשבט מגלם בתוכו את הפוטנציאל לזרוע זרע לשם מפגש עתידי עם אותו חלק מואר ואינסופי עם "הפרי הרוחני" עם היציאה "מהצנון" מהמוכר והזמני.

בברכת חג שמח

 

 

 

פורים

לפי תורת הסוד פורים הוא מועד של ״גמר תיקון״

ומכאן עוצמתו

בזמן זה ישנה אנרגיה המאפשרת בפוטנציאל להיפוך מציאות

לחיבור לכוח רוחני הטמון בנו.

במידה ונבחר בכך נוכל לוותר על דמויות פנימיות/ אמונות שמעכבות ומרחיקות אותנו מאור אינסוף/ מהחיבור לעצמנו.

 

התיקון הוא באמצעות שמחה חגיגה ומשתה עד דלא ידע

כלומר עד שנמוסס את אותן דמויות/ אמונות רעילות  מתוכנו ויעלו מתוכנו דמויות חדשות מדויקות יותר למציאות חיינו

חג שמח במיוחד .

 

ספירת העומר

ימי ספירת העומר מהווים מועד קבוע בשנה שבה אנו מקדישים זמן להזדככות עצמית ,לניקוי אישי ופנימי , עבודה רוחנית פנימית.

מדובר בימי דין חזקים שמאפשרים לנו לנקות ובאמצעות ניקוי זה להאיר יותר ויותר את הנשמה שלנו כל יום באמצעות הספירה של היום.

חז"ל מסבירים: כשאור אינסוף ברא את העולם ברא 50 כוחות טומאה וכנגדם 50 כוחות קדושה, בספירת העומר אנו מזמנים את אורות הקדושה שינטרלו את הטומאה שבנו כל יום יותר ויותר כמובן שבאמצעות ניקוי אישי ותהליך עבודה התפתחותי ולא תמיד קל .

ימי ספירת העומר כמו טבלת ייאוש - טבלת ניקוי עתיקת יומין שמכוונת לזיכוך גדול יותר ויותר של עולמנו הפנימי עד היעד הנכסף – מתן תורה / חג השבועות / תיקון שבועות.

בטבלת הניקוי שלנו 7 שבועות של 7 ימים = 49 יום של ניקוי והיום ה 50 כאמור תיקון שבועות

כל יום בשבוע עובדים קשה על ספירה אחרת/ על נושא מסוים

הספירות / הנושאים:

חסד - אהבה , טוב , רצון לקבל על מנת להשפיע

גבורה – צדק , גבול בלימה ומשמעת , ריסון עצמי

תפארת – איזון בין חסד לגבורה , ביטוי של הרמוניה

נצח – שקדנות , עוצמה

הוד – הכנעה , יראה

יסוד – חיבור בין כוחות מנוגדים , התקשרות

מלכות – כל הספירות נוצקות לתוכה , מנהיגות , השפעה

מתחילים ביום הראשון לספירת העומר עם חסד שבחסד ולמחרת גבורה שבחסד ... וכן הלאה

כשאנו מצויים במרחב האנרגטי אנו יכולים לחוות את השיעורים היומיים כשיעור אנרגטי. 1

 

ט באב

ט' באב קריאה פנימית לחיבור מחודש ללב שלנו

גם בימים טרופים אלו, ואולי במיוחד עכשיו בחרנו לשתף אתכם באנרגיה היהודית העתיקה זו שמתקיימת בהרמוניה עם העולם כולו .

ימים אלו מכונים - ימי בין המיצרים מאופיינים:

● באנרגיה אשר מפרקת דימויים

● מפרקת היאחזויות שלנו במוכר ובידוע

● מציפה אותנו באמיתות של כל מה שאינו מדויק בחיינו

● ומזמנת אותנו להשיל את המעכב , השלילי והרס עצמי.

מה שיחבר אותנו לשלב נוסף במסע שלנו באמצעות החיבור ללב הפנימי של כל אחד מאיתנו

כל אדם באשר הוא

לחוות את הלב שלנו האוהב החומל המקבל והנותן

כבית מקדש פנימי בתוכנו.

לטהר עצמנו מכל אנרגיה שלילית לא מדויקת , מצמצמת או שאינה נכונה לנו.

ימי בין המיצרים מתחילים בי"ז בתמוז ושיאם וסיומם בט' באב.

זהו שיאו של חלון הזמן שנפתח כל שנה באותו מועד.

מזמינים אתכם להתחבר לחלון זמן אנרגטי זה על מנת לאפשר לאותו בית מקדש פנימי בתוכנו להנחות אותנו לטובה

בהמשך המסע שלנו

 

 

מחשבות על כ"ה באלול

מהפסוקים המתארים את היום הראשון לבריאת העולם , אנו עדים לדיאלוג הראשוני בין חושך לאור .. לתוך מציאות זו נברא האדם ביום השישי לבריאה.

למעשה האדם מגיע לתוך דיאלוג שכבר קיים, בין חושך ואור ודיאלוג זה מלווה אותנו מאז עד היום בהיבטים ורבדים שונים.

אותו דיאלוג, על אף המורכבות שלו מאפשר לכל אדם בחירה בין הטוב לרע, בין האור לחושך..

ביום זה שבו האור הגדול מתחיל להדהד בעולם ביתר שאת והוא יישאר עמנו עד לאחר שמחת תורה בעוצמה רבה, זו הזדמנות מצוינת עברנו לבחור לפעול למען עתידנו וכיצד ייראו חיינו .

תשאלו את עצמכם, במיוחד ביום זה, איזה עולם אני רוצה לברוא בשנה החדשה עבור עצמי ועבור הקהילה שלי?

ומה הן הפעולות הנדרשות למען השגת מטרה זו?

החל מיום זה של בריאת העולם (כה' באלול) ומרגע זה והלאה.

בידנו הבחירה

בתקווה לאור גדול

 

באהבה 'אנרגיה יהודית' - אסתר וגולן

ראש השנה

א' בחודש תשרי = תשר י' – מתנה מאנרגיה אלוהית.

חודש תשרי כמו מתנה שניתנה לנו מהאנרגיה האלוהית חודש שכולו אור מקיף וניצוצות שאנו מזומנים לקבל לתוכנו ניצוצות אור שישפיעו עלינו מטובם לכל השנה ומתחילים ביום ראש השנה א' תשרי יום בריאת האדם.

אלא ש.. בעולמנו הדואלי דווקא כשיש ריבוי אור מגיע כוח נגדי שמטרתו לקלקל לנו להסיט אותנו מדרך הישר.

מה עלינו לעשות על מנת להגביר את האור ולצמצם את החושך ?

על מנת לקבל את האור עלינו:

 להגביר שמחה.

להתחבר עוד ועוד באהבה אל עצמנו ולסובבים אותנו, משפחה, חברים, מכרים ובכללי לראות את האחר.

ראיית האחר גם זה שמצוי במצוקה ולתת – צדקה, אהבה.

 התרת נדרים – להתיר אנרגיות מעכבות.

איחולי שנה טובה שמאפשרים לנו "לדבר" טוב, לבטא טוב ולהנכיח טוב.  ובכללי להגביר הודיה, תפילה אישית ככוח מחבר ביני לבין אנרגיית אור אינסוף.

 

בברכת שנה טובה וחודש מלא אור לכולם

אנרגיה יהודית – אסתר וגולן

bottom of page